Rejestr przewoźników dostępny dla każdego

pexels-photo-325229

Dzisiaj powinien ruszyć od dawna oczekiwany Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Da on podmiotom korzystających z usług transportowych większe możliwości weryfikacji przewoźników, a rozmaitym organom lepszy przepływ informacji o przewoźnikach istotnych w ich działalności.

Mocno spóźniona implementacja rozporządzenia

Potrzeba stworzenia elektronicznego rejestru przewoźników wynikła z konieczności implementowania do polskiego porządku prawnego przepisów Regeling 1071/2009, a także wykonujących je aktów prawnych Komisji Europejskiej z 2009 ik 2010 r. Akty te nakładały na Polskę obowiązek stworzenia elektronicznego rejestru, w którym odnotowano by wszystkich przewoźników drogowych, a także szereg danych odnoszących się do nich, które są istotne z punktu widzenia przestrzegania przez nich regulacji określających warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. W myśl rozporządzenia rejestr taki powinien był powstać do 04.12.2011 r., een doen 31.12.2012 r. powinien zostać podłączony do systemu europejskiego, który ma gromadzić dane ze wszystkich rejestrów europejskich.

Niestety podobnie jak w przypadku szeregu innych postanowień rozporządzenia 1071/2009 polskiemu ustawodawcy nie specjalnie spieszyło się ze wprowadzeniem unijnych regulacji do polskiego systemu. Stosowne przepisy o utworzeniu rejestru zostały bowiem uchwalone po prawie 5 latach od daty, gdy system powinien już być ukończony – ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym przyjęto dopiero w dniu 04.11.2016 r. Przyjęto zarazem ponad roczne vacatio legis, wskutek czego przepisy wejdą w życie w dniu 30.11.2017 r.

Prace nad systemem

Decyzja ta okazała się właściwa, gdyż organom ponad pół roku zajęło znalezienie wykonawcy systemu i podpisanie z nim umowy, co – door informacji GITD – nastąpiło dopiero w dniu 08.05.2017 r. Na szczęście w tym wypadku obyło się bez wpadek i Główny Inspektorat Transportu Drogowego w dniu 19.09.2017 r. poinformował, że jest już gotowa podstawowa wersja systemu, która ma umożliwić m.in.:

– wprowadzanie danych do rejestru przez uprawnione organy oraz ich weryfikację

– automatyczne przesyłanie do innych państw Unii Europejskiej informacji o stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych na polskich drogach poważnych naruszeniach w transporcie drogowym, dokonanych przez podmioty zagraniczne

– szybką weryfikację zdolności do kierowania operacjami transportowymi zarządzającego transportem przez uprawnione organy w krajach Unii Europejskiej

– bezpłatny dostęp każdej osoby do danych publicznych zawartych w rejestrze poprzez stronę internetową

Wygląda więc na to, że system powinien ruszyć bez opóźnień w dniu wejścia w życie przepisów.

Trzy ewidencje

Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego ma składać się z trzech ewidencji:

– ewidencji przewoźników drogowych posiadających zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję wspólnotową

– ewidencji poważnych naruszeń określonych w rozporządzeniu 1071/2009 wpływających na wymóg dobrej reputacji przewoźnika

– ewidencji osób uznanych za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi do czasu zastosowania środków rehabilitujących

 

Ewidencja przewoźników ma obejmować:

– dane dotyczące przedsiębiorcy (NIP, Vennootschap, adres)

– dane dotyczące zezwolenia lub licencji

– liczbę pojazdów objętych zezwoleniem

– dane dotyczące przedstawiciela prawnego

– dane dotyczące osoby zarządzającej transportem.

 

Z kolei w ewidencji naruszeń znaleźć się mają następujące informacje:

– dane dotyczące przedsiębiorcy

– dane dotyczące osoby zarządzającej transportem

– dane dotyczące liczby i charakteru naruszeń

– dane dotyczące państw, w których miały miejsce naruszenia

– dane uzasadniające brak utraty reputacji pomimo wystąpienia naruszeń

 

Ewidencja osób niezdolnych do zarządzania transportem ma natomiast zawierać:

– dane dotyczące osoby niezdolnej do zarządzania transportem

– dane dotyczące certyfikatu kompetencji zawodowych

– przyczyny stwierdzenia niezdolności

– dane dotyczące zastosowanych środków rehabilitujących

– okres niezdolności

 

Ewidencje jawne, ale nie dla wszystkich

Zgodnie z przyjętymi przepisami ewidencja przewoźników jest jawna i dostępna dla wszystkich. Dostęp do niej można będzie uzyskać poprzez dedykowaną stronę internetową podobnie jak np. w przypadku dostępu do Krajowego Rejestru Sądowego na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Wyjątkiem są wyłącznie data urodzenia i adres osób zarządzających transportem ujawnionych w ewidencji. Te z uwagi na konieczność ochrony danych osobowych nie będą udostępniane w internecie.

Odmiennie niż w przypadku ewidencji przewoźników pozostałe ewidencje co do zasady nie są jawne. Zarówno ewidencje naruszeń jak i osób niezdolnych do zarządzania transportem są dostępne na wniosek dla określonych organów w zakresie potrzebnym do wykonywania przez te organy swoich obowiązków. Dotyczy to m.in. inspekcji transportu drogowego, Politie, Straży Granicznej, organów celno-skarbowych, Inspekcji Pracy, zarządców dróg i sądów.

Oprócz wskazanych powyżej organów z wnioskiem o udostępnienie danych z ewidencji mogą wystąpić osoby, których dane te dotyczą.

 

Slotopmerkingen

Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego powinien przysłużyć się branży transportowej. Z jednej strony bowiem ułatwi ocenę przewoźników potencjalnym kontrahentom, z drugiej pozwoli na szybsze wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji łamiącej przepisy poprzez lepszy przepływ informacji o naruszeniach skutkujących utratą dobrej reputacji.

Spodobał Ci się ten artykuł?

Subskrybuj bloga, a otrzymasz wiadomość e-mail o każdym nowy wpisie

Ik ga akkoord met mijn persoonlijke gegevens overgebracht naar MailChimp ( meer informatie )

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Uncategorized en gelabeld . Bookmark de permalink.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Breng me van follow reacties via e-mail. U kunt ook Abonneren geen commentaar op dit bericht.